REGULAMIN ORGANIZACYJNY
ŻŁOBKA W ŁAPACH
I POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Żłobek w Łapach przeznaczony jest dla dzieci w wieku od 20 tygodnia do 3 lat, których rodzice lub opiekunowie pracują.
- Opieka nad dzieckiem może być sprawowana do ukończenia roku szkolnego, w którym dziecko kończy 3 rok życia lub w przypadku gdy niemożliwe lub utrudnione jest objęcie dziecka wychowaniem przedszkolnym – 4 rok życia. § 2
Żłobek jest czynny przez cały rok z wyjątkiem przerwy urlopowo-remontowej, której termin podaje się do wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.
§ 3
Żłobek czynny jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:00 do 17:00.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach wymiar opieki w żłobku może być, na wniosek rodzica dziecka, wydłużony za dodatkową opłatą.
§ 4
Organizację dnia pracy placówki (w tym godzin posiłków i czynności opiekuńczo-wychowawczych) określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora
z uwzględnieniem wymagań zdrowotnych rozwoju dziecka oraz świadczeń pielęgnacyjnych, a także żywieniowych, w tym diet eliminacyjnych.
§ 5
Rekrutację dzieci do Żłobka przeprowadza Dyrektor Żłobka na podstawie zarządzenia
w miesiącu kwietniu każdego roku kalendarzowego.
§ 6
W terminie do dnia 15 maja każdego roku Dyrektor podaje do wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty listę dzieci przyjętych do Żłobka od 1 września danego roku.
§ 7
Po przeprowadzonej rekrutacji Dyrektor Żłobka przeprowadza analizę zatrudnienia personelu i dostosowuje jego skład do ilości dzieci przyjętych do Żłobka.
§ 8
1) Pracownicy Żłobka są zatrudnieni na podstawie umowy o pracę.
2) Czynności w sprawach zakresu prawa pracy wobec pracowników wykonuje Dyrektor.
II ORGANIZACJA PLACÓWKI
§ 9
1. W Żłobku mogą występować następujące stanowiska:
1) dyrektor żłobka
2) lekarz pediatra
3) psycholog
4) pielęgniarka
5) położna
6) logopeda
7) opiekun
8) woźna grupowa
9) pomoc kucharki
10)kucharka
11) specjalista do spraw żywienia (intendent)
12)fizjoterapeuta/ rehabilitant ruchowy
2.Szczegółowe zadania dla poszczególnych stanowisk pracy w ust.1 określają zakresy czynności pracowników zawarte w załączniku nr 2 do Regulaminu
3.Ilość pracowników w Żłobku, wymiar pracy na poszczególnych stanowiskach uzależniony jest od ilości przyjętych dzieci do Żłobka
§ 10
- Pracą Żłobka kieruje Dyrektor odpowiedzialny za jego działalność.
- Do głównych zadań Dyrektora Żłobka należy w szczególności organizowanie pracy
i sprawowanie nadzoru nad podległem personelem w celu zapewnienia dzieciom przebywającym w Żłobku troskliwej, serdecznej, zbliżonej do domu rodzinnego opieki. - Dyrektor reprezentuje Żłobek na zewnątrz.
- Dyrektora Żłobka w razie jego nieobecności zastępuje pielęgniarka lub osoba wyznaczona przez dyrektora żłobka.
§ 11
Do obowiązków pielęgniarki należy nadzór nad pracą opiekunów oraz personelu pomocniczego.
§ 12
Do obowiązków specjalisty do spraw żywienia i zaopatrzenia należy nadzór nad pracownikami kuchni.
§ 13
Obsługę finansowo - rachunkową prowadzi BOSS w Łapach
§ 14
W Żłobku tworzy się grupa dziecięca, nad którą pracę nadzoruje pielęgniarka, zgodnie ze schematem organizacyjnym stanowiącym załącznik nr 1 do Regulaminu.
§ 15
Dyrektor Żłobka, nie zmieniając struktury organizacyjnej ma prawo łączenia poszczególnych stanowisk w sposób odmienny o ile zapewnia to racjonalniejsze wykorzystanie kadr i nie narusza obowiązujących w tym zakresie przepisów.
Załącznik nr 2 Regulaminu organizacyjnego
ZAKRES OBOWIĄZKÓW PRACOWNIKÓW ŻŁOBKA
Do zakresu obowiązków wszystkich pracowników Żłobka należy:
Obowiązki wynikające z art. 100 Kodeksu Pracy:
§ 1
1. Pracownik jest zobowiązany wykonać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę.
§ 2
1. Pracownik jest zobowiązany w szczególności:
1) przestrzegać czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy,
2) przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku,
3) przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych,
4) dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę,
5) przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach,
6) przestrzegać w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.
Obowiązki wynikające z art.. 211 Kodeksu pracy:
Przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jest podstawowym obowiązkiem pracownika. W szczególności pracownik jest obowiązany:
1) znać przepisy i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, brać udział w szkoleniu
i instruktażu z tego zakresu oraz poddawać się wymaganym egzaminom sprawdzającym,
2) wykonywać pracę w sposób zgodny z przepisami i zasadami bezpieczeństwa
i higieny pracy oraz stosować się do wydawanych w tym zakresie poleceń
i wskazówek przełożonych,
3) dbać o należyty stan maszyn, urządzeń i sprzętu oraz porządek i ład w miejscu pracy,
4) stosować środki ochrony zbiorowej, a także używać przydzielonych środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, zgodnie z ich przeznaczeniem,
5) poddawać się wstępnym, okresowym i kontrolnym oraz innym zalecanym badaniom lekarskim i stosować się do wskazań lekarskich,
6) niezwłocznie zawiadomić przełożonego o zauważonych w zakładzie pracy wypadku albo zagrożenia życia lub zdrowia ludzkiego oraz ostrzec współpracowników,
a także inne osoby znajdujące się w rejonie zagrożenia, o grożącym ich niebezpieczeństwie,
7) współdziałać z pracodawcą i przełożonymi w wypełnianiu obowiązków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.