Kampania informacyjna ,,WYBIERAJ BEZPIECZNĄ ŻYWNOŚĆ"
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Białymstoku informuje, że Główny Inspektorat Sanitarny po raz drugi będzie uczestniczył w realizacji kampanii „Wybieraj bezpieczną żywność” organizowanej przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności #EUChooseSafeFood. Celem kampanii jest kontynuacja podjętych w pierwszym roku działań na rzecz podnoszenia świadomości w zakresie nauki o żywności poprzez rozszerzenie zakresu tematów o zdrowie roślin, nową żywność i suplementy diety. Kampania skierowana jest do odbiorców w wieku od 25 do 45 lat, ze szczególnym uwzględnieniem kobiet i młodych rodziców, którzy nie są specjalistami w dziedzinie bezpieczeństwa żywności i odżywiania. W tegorocznej edycji poruszany jest szereg nowych tematów interesujących konsumentów - takich jak suplementy diety, alergeny czy nowa żywność. Więcej informacji wraz materiałami odnajdą Państwo na stronie
https://campaigns.efsa.europa.eu/EUChooseSafeFood/#/index-pl
Podjęcie działań w ramach kampanii z pewnością wpłynie na poprawę świadomości i bezpieczne, zdrowe wybory.
Przedszkole Nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Łapach z Krajowym Certyfikatem Placówki Promującej Zdrowie
Przedszkole Nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Łapach od lat należy do sieci placówek promujących zdrowie- promuje zdrowy styl życia oraz przygotowuje dzieci do podejmowania świadomych działań dla ich własnego zdrowia i zdrowia innych osób. Placówka regularnie przeprowadza diagnozę potrzeb zdrowotnych oraz samopoczucia całej społeczności przedszkolnej tj. dzieci, rodziców, nauczycieli i pracowników niepedagogicznych. Wyniki diagnozy pozwalają formułować priorytetowe problemy oraz planować działania by je rozwiązywać. Przedszkole realizuje zadania w zakresie czterech standardów:
- Koncepcja pracy przedszkola, jego organizacja i struktura sprzyjają realizacji długofalowych zaplanowanych działań dla wzmocnienia zdrowia dzieci, pracowników i rodziców dzieci;
- Klimat społeczny przedszkola sprzyja dobremu samopoczuciu i zdrowiu dzieci, pracowników i rodziców dzieci;
- Przedszkole prowadzi edukację zdrowotną dzieci i stwarza im warunki do praktykowania w codziennym życiu zachowań prozdrowotnych;
- Przedszkole podejmuje działania w celu zwiększenia kompetencji pracowników i rodziców dzieci w zakresie dbałości o własne zdrowie oraz do prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci.
Przedszkole Nr 1z Oddziałami Integracyjnymi spełnia wyżej wymienione standardy na wysokim poziomie o czym zdecydowała Centralna Kapituła Certyfikatu Przedszkola i Szkoły Promującego Zdrowie rekomendując naszą placówkę do nadania Krajowego Certyfikatu. Przyznanie certyfikatu jest potwierdzeniem, że nasza placówka pracuje zgodnie z modelem przedszkola promującego zdrowie oraz wyrazem uznania dla dotychczasowych osiągnięć będących wynikiem wieloletniej, długofalowej i systematycznej pracy w zakresie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej . Jesteśmy dumni z tego prestiżowego wyróżnienia. Cieszymy się niezmiernie, a sukces dodaje skrzydeł. Dziękujemy za pomoc wszystkim, którzy przyczynili się do zdobycia tego prestiżowego wyróżnienia. Posiadanie certyfikatu zobowiązuje i przed nami kolejne wyzwania. Pomysłów na realizację zadań związanych z edukacją zdrowotną i chęci do działania z pewnością nam nie zabraknie!
Kampanię informacyjna „Wybieraj Bezpieczną Żywność”
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Białymstoku informuje, że Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) prowadzi kampanię informacyjną „Wybieraj Bezpieczną Żywność” #EUChooseSafeFood. Podstawą kampanii jest zachęcanie Europejczyków do dokonywania świadomych wyborów żywieniowych poprzez wyjaśnianie kluczowej roli, jaką odgrywa nauka w bezpieczeństwie żywności. Kampania skierowana jest do przeciętnego konsumenta w wieku 25-45 lat, ze szczególnym uwzględnieniem kobiet i młodych rodziców . Więcej informacji wraz materiałami odnajdą Państwo na stronie
https://campaigns.efsa.europa.eu/EUChooseSafeFood/#/index-pl
Profilaktyka cukrzycy i otyłości
Materiały informacyjno-edukacyjne dostępne są na stronie: https://akademia.nfz.gov.pl/sroda-z-profilaktyka.
Informujemy, że na kanale YouTube Akademii NFZ dostępne są zestawy ćwiczeń dla dzieci i dorosłych. Przeznaczony dla dzieci „Atlas ćwiczeń” zamieszczono na stronie: https://akademia.nfz.gov.pl/mzdrowie/cwiczenia.
Na stronie: https://diety.nfz.gov.pl można znaleźć darmowe rodzinne plany żywieniowe dla osób zdrowych oraz pacjentów, także w formie planów rodzinnych.
FILM/profilaktyka otyłości u dzieci znajdziecie Państwo na stronie: https://akademia.nfz.gov.pl/dzieci-profilaktyka-otylosci-2/?lang=en
NASZE PRZEDSZKOLE - WIZJA I MISJA - kliknij link poniżej
https://przedszkole1lapy.superszkolna.pl/cms/19524/nasze_przedszkole
Koncepcja promocji zdrowia
Podstawą tworzenia Przedszkola Promującego Zdrowie jest koncepcja promocji zdrowia i wykorzystywane w niej specyficzne podejścia. Poznanie i zrozumienie tej koncepcji jest niezbędne dla wdrażania i rozwoju PPZ.
Co to jest promocja zdrowia?
Promocja zdrowia jest nową, rozwijaną na świecie od lat 80. XX w., strategią działań dla umocnienia zdrowia ludzi – jednostek i społeczności. W 1986 r., w Karcie Ottawskiej Promocji Zdrowia – podstawowym dokumencie w tej dziedzinie – promocję zdrowia zdefiniowano jako proces umożliwiający ludziom zwiększenie kontroli nad własnym zdrowiem i jego poprawę. Najbliższe tej definicji jest nieco zmodyfikowane znane hasło: Nasze zdrowie w naszych rękach. Oznacza ono, że ludzie – jednostki i społeczności – mogą i powinni podejmować działania w zakresie zapobiegania chorobom oraz poprawy
i wzmacniania swojego zdrowia.
Przedszkole jest siedliskiem, systemem społecznym, w którym żyje i realizuje swoje różne zadania (rozwojowe, zawodowe, rodzicielskie, opiekuńcze) społeczność przedszkola. Społeczność tę tworzą wszyscy pracownicy przedszkola, dzieci i ich rodzice. W przedszkolu – środowisku opieki, edukacji i pracy – istnieje wiele czynników, które mogą oddziaływać pozytywnie lub negatywnie na zdrowie i samopoczucie wszystkich członków jego społeczności. Możliwości ich wpływania na zmiany tych czynników oraz warunki i funkcjonowanie przedszkola są jednak zróżnicowane.
W przedszkolu promującym zdrowie należy wzmacniać typowe dla tego typu placówki, korzystne dla zdrowia i dobrego samopoczucia pracowników i dzieci, warunki środowiska fizycznego i społecznego oraz identyfikować i eliminować pojawiające się nieprawidłowości.
Definicja przedszkola promującego zdrowie
Przedszkole promujące zdrowie tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają:
• zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności przedszkola (dzieci, pracowników
i rodziców dzieci),
• podejmowaniu przez członków społeczności przedszkola aktualnie i w przyszłości działań na rzecz zdrowia własnego i innych ludzi oraz tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu.
Przedszkole promujące zdrowie realizuje zadania określone w obowiązujących aktach prawnych i w podstawie programowej wychowania przedszkolnego,
a ponadto spełnia warunki określone w czterech standardach PPZ. Standardy te wyróżniono na podstawie modelu PPZ: pierwszy odnosi się do najniższego poziomu modelu (warunki do tworzenia SzPZ), kolejne trzy do poziomu środkowego (główne obszary działań). Nie jest możliwe określenie standardów dla poziomu górnego (oczekiwane efekty).
Czym jest zdrowie? Mimo wielu prób nie udało się opracować zadowalającej wszystkich definicji. Według Światowej Organizacji Zdrowia „ zdrowie" to nie tylko brak choroby lub niepełnosprawności, lecz stan dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego, a nie tylko występowaniem choroby lub niepełnosprawności (niedołęstwa)” Definicja ta wskazuje, że zdrowie jest stanem pozytywnym (dobrostanem), ma kilka wymiarów. We współczesnym podejściu do zdrowia uwzględnia się całościową koncepcję, która traktuje człowieka jako całość. Składają się na nią aspekty zdrowia:
- zdrowie fizyczne; -zdrowie psychiczne; -zdrowie społeczne; - zdrowie duchowe
Zdrowie nie jest celem życia, lecz jest zasobem dla codziennego życia, który pozwala ludziom prowadzić produktywne życie pod względem osobistym, społecznym i ekonomicznym, efektywnie pełnić role i zadania życiowe w róznych okresach życia. (...). Ważnym zadaniem w promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej jest stwarzanie ludziom mozliwości zastanawiania sie nad tym, czym jest zdrowie. Może to im pomóc uświadomić sobie, co ono dla nich znaczy, zachęcić do zainteresowania się zdrowiem i podejmowania działań dla jego poprawy i doskonalenia"
Zdrowie dla nas jest priorytetem.
(holistyczna koncepcja, która traktuje człowieka i zdrowie jako „całość”)
- Prowadzimy i promujemy edukację zdrowotną, kształtujemy postawy prozdrowotne
- Dbamy o środowisko fizyczne, doskonalimy zasoby bazy lokalowej przedszkola
- Tworzymy warunki sprzyjające zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności przedszkolnej (dzieci, pracowników i rodziców dzieci)
- Podejmujemy działania na rzecz zdrowia całej społeczności przedszkolnej współpracując ze społecznością lokalną
Standardy przedszkola promującego zdrowie
1.Koncepcja pracy przedszkola, jego organizacja i struktura sprzyjają realizacji długofalowych, zaplanowanych działań dla wzmacniania zdrowia dzieci, pracowników i rodziców dzieci.
2. Klimat społeczny przedszkola sprzyja dobremu samopoczuciu i zdrowiu dzieci, pracowników i rodziców dzieci.
3. Przedszkole prowadzi edukację zdrowotną dzieci i stwarza im warunki do praktykowania w codziennym życiu zachowań prozdrowotnych.
4. Przedszkole podejmuje działania w celu zwiększenia kompetencji pracowników i rodziców dzieci w zakresie dbałości o zdrowie oraz do prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci.
Zachęcamy Państwa do zapoznania się z materiałami dotyczącym Promocji Zdrowia
https://www.ore.edu.pl/2018/02/przedszkole-promujace-zdrowie/
https://www.ore.edu.pl/2017/11/przedszkole-promujace-zdrowie-poradnik-dla-przedszkoli-i-osob-wspierajacych-ich-dzialania-w-zakresie-promocji-zdrowia/
MISJA PRZEDSZKOLA
"Wszystkiego, co naprawdę trzeba wiedzieć o tym, jak żyć, co robić i jak postępować, nauczyłem się w przedszkolu. Mądrość nie znajdowała się na szczycie wiedzy zdobytej w szkole średniej, ale w piaskownicy ..." Robert Fulghum
- Przedszkole nasze jest placówką prozdrowotną, przyjazną dzieciom, w której od najmłodszych lat poznają czym jest zabawa, nauka, sport, zdrowie, by od najmłodszych lat dbać o zdrowie psychiczne,fizyczne, duchowe
- Każde dziecko akceptujemy takim jakim jest. Jesteśmy Przedszkolem otwartym również dla dzieci z alergiami pokarmowymi oraz dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Przedszkole ściśle współpracuje z rodzicami, uwzględnia ich potrzeby i oczekiwania. Angażuje rodziców do pracy na rzecz przedszkola. Rodzice są naszymi sojusznikami, a działania nasze są skoordynowane. Wszyscy pracownicy naszej placówki współdziałają ze sobą. Tworzą przyjazną atmosferę, dzięki której dzieci czują się akceptowane i bezpieczne.
- Ciągle doskonalimy swoją bazę lokalową. Sale wyposażone są w nowoczesny sprzęt, nowe meble, pomoce dydaktyczne, zabawki. Nasz plac zabaw i ogród przedszkolny zaspokaja potrzeby ruchowe dzieci na świeżym powietrzu, zachęca do obserwacji przyrody.
WIZJA PRZEDSZKOLA
- Przedszkole jest placówką nowoczesną, przyjazną, przygotowującą dzieci do podjęcia nauki w szkole, nastawionych na osiąganie sukcesu
- Przedszkole umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom oraz uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska
- Program przedszkola ukierunkowany jest na dziecko, jego potrzeby, umożliwia mu wszechstronny rozwój osobowości
- Dzieci korzystają z nowoczesnych pomocy dydaktycznych, rozwijają swoje zainteresowania, zdolności, działają metodami aktywnymi
- Nad rozwojem dzieci czuwa wykwalifikowana, zaangażowana kadra pedagogiczna stosująca nowoczesne metody wychowania
- Rodzice są współautorami życia przedszkola
Wizja dziecka w naszym przedszkolu:
- ciekawe świata
- ufne w stosunku do nauczycieli
- radosne
- aktywnie uczestniczące w życiu przedszkola
- twórcze i samodzielne w działalności zabawowej i edukacyjnej
- odpowiedzialne i obowiązkowe
- kulturalne i tolerancyjne
- świadome zagrożeń
Model Absolwenta:
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia:
Wykazuje:
- motywację do uczenia się i wysiłku intelektualnego
- zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego
- umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania
- umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas, wytrwałość
- umiejętność radzenia sobie z trudnościami
- umiejętność współpracy w grupie (podporządkowuje się poleceniom, normom, umie współdziałać z innymi)
- tolerancję wobec innych, odmiennych postaw, przekonań
- samodzielność
- wie jak należy zdrowo się odżywiać
Zasoby ludzkie:
- wykwalifikowana, kompetentna, zaangażowana i odpowiedzialna kadra
- zespół specjalistów: logopeda, psycholog, rehabilitant ruchowy, terapeuta SI
Zasoby materialne:
- sale wyposażone w różnorodne pomoce dydaktyczne oraz zabawki umożliwiające wszechstronny rozwój i integrację dzieci
- gabinety specjalistów wyposażone w pomoce i sprzęt specjalistyczny
- sala do ćwiczeń gimnastycznych, suchy basen
- budynek przedszkola bez barier architektonicznych
- ogród przedszkolny ( Czarodziejski Zakątek, ogród skalny, warzywny, dzika łąka, hotel dla owadów, ścieżka sensoryczna
Dnia 27.04.2015 r. w Białymstoku odbyła się IV Wojewódzka Konferencja Szkół Promujących Zdrowie pod hasłem „Szkoła promująca zdrowie – to szkoła bezpieczna i przyjazna”. Podczas tej konferencji zostały wręczone potwierdzenia działań prozdrowotnych w przedszkolach, szkołach podstawowych i gimnazjach na terenie województwa podlaskiego.
Miło nam poinformować, że certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie otrzymało nasze przedszkole.
Szkoła Promująca Zdrowie tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają:
- dobremu samopoczuciu członków społeczności szkolnej
-podejmowaniu przez członków społeczności szkolnej działań na rzecz zdrowia własnego i innych ludzi oraz tworzeniu zdrowego środowiska
W czerwcu 2011 roku nasze przedszkole otrzymało Zaświadczenie Przynależności do Sieci Szkół Promujących Zdrowie. W roku szkolnym 2013/2014 staramy się o przyznanie Certyfikatu Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Priorytetem całej społeczności przedszkolnej w bieżącym roku jest zwiększenie liczby dzieci sprawnych ruchowo ,chętnie uczestniczących w różnorodnych zajęciach ruchowych. Dziękujemy rodzicom włączającym się w działania prowadzone w przedszkolu , których celem jest wyeliminowanie problemu i osiągnięcie większej sprawności ruchowej naszych dzieci ,co prowadzić będzie do ich zdrowego rozwoju.
Tworzenie Szkoły promującej zdrowie to proces wymagający zaangażowania wielu ludzi i podjęcia szerokich, różnorodnych działań. Realizacja programu PPZ wymaga systematycznej i intensywnej pracy całego zespołu, który wierzy i chce dokonywać zmian w środowisku mającym na celu kształtowanie zdrowego stylu życia.
Nad procesem tworzenia Przedszkola Promującego Zdrowie czuwał powołany zespół do spraw promocji zdrowia:
- dyrektor przedszkola –mgr Wiesława Wincenciak; zastępca dyrektora – mgr Mirosława Domaszewsk; koordynator – mgr Urszula Orłowska; logopeda –Elżbieta Gregorczuk; -nauczyciel –mgr Joanna Onichimiuk; -nauczyciel –mgr Anna Brejnak; -nauczyciel –mgr Wiesława Kubajewska-nauczyciel –mgr Katarzyna Olszewska; -nauczyciel –mgr Beata Perkowska; -intendentka –Danuta Klimaszewska; -pielęgniarka –Krystyna Karpowicz; przewodniczący Rady Rodziców -Katarzyna Trzaska
W roku 2016 uległ zmianie zespół Promocji Zdrowia:
dyrektor przedszkola –mgr Wiesława Wincenciak; zastępca dyrektora – mgr Beata Perkowska; koordynator Agata Kamińska nauczyciel –mgr Joanna Onichimiuk; nauczyciel –mgr Urszula Płońska; -kucharka –Małgorzta Gołaszewska; -intendentka –Danuta Klimaszewska; -przewodniczący Rady Rodziców -Marta Chruściel
W roku 2016 uległ zmianie zespół Promocji Zdrowia:
dyrektor przedszkola –mgr Wiesława Wincenciak; zastępca dyrektora – mgr Beata Perkowska; koordynator mgr Agata Kamińska nauczyciel –mgr Joanna Onichimiuk; nauczyciel –mgr Urszula Płońska; -kucharka –Małgorzta Gołaszewska; -intendentka –Danuta Klimaszewska; -przewodniczący Rady Rodziców -Marta Chruściel
W roku 2024 nastąpiła kolejna zmiana zespołu do Spraw Promocji Zdrowia:
dyrektor przedszkola –mgr Wiesława Wincenciak; zastępca dyrektora – mgr Katarzyna Konicka; koordynator mgr Agata Kamińska; nauczyciel –mgr Joanna Onichimiuk; nauczyciel –mgr Urszula Płońska; nauczyciel - mgr Elżbieta Gregorczuk; nauczyciel -mgr Mariola Łapińska; nauczyciel- mgr Justyna Gąsowska; nauczyciel - mgr Marcerlina Łupińska; nauczyciel- mgr Agnieszka Włostowska; psycholog - Anna Ruda; - intendentka –Małgorzta Gołaszewska. Przewodniczca Rady Rodziców -Monika Roszkowska