Zdjęcie    

    Zdjęcie

    Zdjęcie

 

Przedszkole nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi mieści się przy ul. Polnej 27 na terenie Gminy Łapy. Jest  placówką, w której funkcjonują oddziały  integracyjne, prowadzącą również wczesne wspomaganie małego dziecka. Idea integracji pojawiła się na początku lat 90, na mocy Ustawy o Systemie Oświaty z 1991 roku, o integracji mówi się, myśląc o:

-  łączeniu w jednej grupie lub klasie dzieci o różnych możliwościach intelektualnych i rozwojowych,

-  łączeniu treści programowych i metod nauczania.

   Przedszkola „wprowadzające integrację” mają podobną strukturę organizacyjną:

-  w grupie jest  15 – 20 dzieci, w tym 3–5 o specjalnych porzebach edukacyjnych, dzieci z różnymi zaburzeniami w rozwoju:

* z opóźnieniem rozwojowym w zakresie percepcji, motoryki, mowy, z mikrodefektami rozwojowymi, z wadami narządu ruchu, z problemami emocjonalnymi, a także dzieci upośledzone w stopniu lekkim, dzieci z autyzmem.

       Przedszkole nr 1 w Łapach  w roku 1998 podjęło inicjatywę utworzenia  oddziału integracyjnego, od 01.09.1998 r. powołano pierwszy oddział integracyjny.

W naszej placówce dzieci zdrowe oraz dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych poprzez wspólne zabawy, zajęcia, imprezy i wycieczki uczą się w sposób naturalny oraz spontaniczny wzajemnej tolerancji, wyrozumiałości, szacunku, troski, odpowiedzialności, wsparcia, empatii. W ten sposób wychowankowie nabywają umiejętności społeczne, pełniej, wszechstronniej rozwijają swoją osobowość.

 Propagujemy ideę integracji poprzez:

  • codzienne relacje,
  • zajęcia dydaktyczne,
  • współpracę z rodzicami,
  • uczestnictwo w różnorodnych wyjazdach, imprezach sportowych, imprezach integracyjnych, konkursach,
  • współpracę z instytucjami oświatowymi, placówkami integracyjnymi, fundacjami i stowarzyszeniami na rzecz osób niepełnosprawnych,
  • współpracę z PPP w Łapach
  • współpracę ze środowiskiem lokalnym, z instytucjami użyteczności publicznej,
  • udział w konkursach, akcjach na rzecz osób niepełnosprawnych.

Chętnie dzielimy się swoją wiedzą i doświadczeniem. Dotyczy to zwłaszcza posiadanej przez nas bazy materialno – dydaktycznej, konstruowanych programów indywidualnych oraz prowadzonej współpracy z  rodzicami. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 lutego 2009r. w sprawie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. Nr 23, poz. 133) wprowadziło nową formułę pomocy dziecku oraz jego rodzinie.

Wczesne wspomaganie to szeroki program terapeutyczny, kładący nacisk na wiele aspektów rozwoju dziecka. Stymulacja przebiega na kilku płaszczyznach jednocześnie i prowadzi do ogólnej poprawy zdolności komunikacyjnych dziecka. Na  podstawie  opinii wydanej przez PPP o  potrzebie  wczesnego  wspomagania  rozwoju  dziecka,  ustala się kierunki  i  harmonogram działań.

Opracowany i realizowany z dzieckiem i jego rodziną indywidualny program wczesnego wspomagania uwzględnia działania wspomagające rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, uwzględnia koordynowanie działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz ocenę postępów dziecka.

Poprzez powołany przez dyrektora  zespół ds. udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej analizuje się  skuteczność  udzielanej pomocy dziecku i jego rodzinie. W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym lub zdiagnozowaną niepełnosprawnością pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, w szczególności:

oligofrenopedagog,

tyflopedagog lub surdopedagog.

psycholog

logopeda, neurologopeda

lekarze (pediatra, psychiatra i neurolog, okulista, laryngolog)

fizjoterapeuta

terapeuta Integracji sensorycznej

 Zespół wprowadza zmiany, planuje,  dokumentuje działania prowadzone w ramach indywidualnego programu wczesnego wspomagania stosownie  do  potrzeb  dziecka  i  jego  rodziny. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie, w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka.

 W przypadku dzieci, które ukończyły 3 rok życia, zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci, z udziałem ich rodzin.

 Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania, w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły 3 roku życia, mogą być prowadzone także w domu rodzinnym. Zespół współpracuje z rodziną dziecka w szczególności przez:

1)  udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi  emocjonalnej  pomiędzy  rodzicami  i  dzieckiem,  rozpoznawanie  zachowań  dziecka  i  utrwalanie  właściwych reakcji na te zachowania;

2)  udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem;

3)  pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.

Od 2009 roku Przedszkole nr 1z Oddziałami Integracyjnymi  prowadzi również zajęcia w ramach  wczesnego wspomagania. W bieżącym roku szkolnym uczęszcza do przedszkola 185 dzieci, w tym 11 dzieci, które na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania i orzeczenia kształcenia specjalnego mają zapewnioną skuteczną pomoc w edukacji już od najmłodszych lat.

Poprzez kompleksowe, wielospecjalistyczne działania wspieramy dziecko z zaburzeniem rozwoju, by zintegrowana pomoc przynosiła najlepsze efekty w postaci poprawy jego funkcjonowania, oraz stała się szansą na to, że w wielu przypadkach nieprawidłowości rozwojowe nie będą się pogłębiały. 

                     Zdjęcie