PROCEDURA BADAŃ OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH DZIECI

W PRZEDSZKOLU NR 1 W ŁAPACH

 

1. Procedura określa działania nauczycieli w zakresie diagnozowania osiągnięć rozwojowych i edukacyjnych dzieci, wykorzystywania wyników w pracy wspomagającej rozwój dzieci oraz o sposobach dokumentowania tych działań obowiązujących w Przedszkolu nr 1 w Łapach.

2. Działania, o których mowa w pkt.1 obejmują w szczególności:

a) prowadzenie obserwacji pedagogicznych, w celu rozpoznawania potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci, w tym przyczyn trudności i niepowodzeń, zdolności i zainteresowań;

b) przeprowadzanie w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej analizy gotowości szkolnej tzw. diagnozy przedszkolnej;

c) opracowanie indywidualnych programów wspomagających rozwój dziecka, realizowanych w roku w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej lub w przypadku dzieci młodszych planów pracy indywidualnej wspomagającej rozwój dziecka;

d) prowadzenie zajęć wspomagających rozwój dziecka, w tym rozwijających zainteresowania i zdolności;

e) sporządzanie w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej „Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole”;

f) informowanie rodziców(prawnych opiekunów) o osiągnięciach dziecka, w tym w szczególności poprzez omówienie wyników obserwacji i diagnoz, planów i programów wspomagających rozwój dziecka - podczas organizowanych w tym celu zebrań lub w indywidualnych przypadkach podczas ustalonych dodatkowych konsultacji w danej grupie przedszkolnej;

g) gromadzenie informacji na temat rozwoju dziecka i jego osiągnięć;

h) ewaluację prowadzonych działań.

3. Nauczyciele są zobowiązani do systematycznego realizowania i dokumentowania określonych w procedurze działań wymienionych w pkt.1 i 2., z zachowaniem terminów określonych w „Harmonogramie działań nauczycieli w zakresie diagnozowania i informowania rodziców (prawnych opiekunów) o osiągnięciach edukacyjnych dzieci”.

4. Osiągnięcia rozwojowe i edukacyjne dzieci są badane i określane w szczególności w odniesieniu do wymagań zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego i realizowanym programie wychowania przedszkolnego.

5. Nauczyciele poszczególnych grup 3 i 4-letnich, dwa razy w ciągu roku szkolnego udzielają rodzicom informacji, dotyczącej z przeprowadzonych obserwacji, efektów zrealizowanych działań wspomagających rozwój dziecka, efektów innej pracy edukacyjnej z dziećmi, współpracy z rodzicami i specjalistami, kierunkach dalszych działań edukacyjnych w danej grupie itp.

6. Nauczyciele poszczególnych grup 5 i 6-letnich, dwa razy w ciągu roku szkolnego sporządzają pisemną informację dla danej grupy, dotyczącą z przeprowadzonych obserwacji i diagnoz, efektów zrealizowanych działań wspomagających rozwój dziecka, efektów innej pracy edukacyjnej z dziećmi, współpracy z rodzicami i specjalistami, kierunkach dalszych działań edukacyjnych w danej grupie itp. i zapoznają z nią radę pedagogiczną na zebraniach w terminach określonych w harmonogramie zebrań rady pedagogicznej opracowanym na dany rok szkolny.

7. Rodzic/prawny opiekun/dziecka potwierdza fakt uzyskania informacji:

a) w przypadku informacji, o której mowa w pkt. 2 „e”, po otrzymaniu od nauczyciela oryginału dokumentu, poprzez umieszczenie informacji o otrzymaniu tego dokumentu oraz podpisu i daty na kopii tego dokumentu;

8. Dokumentowanie działań nauczycieli, o których mowa w pkt. 2 następuje poprzez:

a) w zakresie pkt. 2 „a” i „b” systematyczne prowadzenie i odnotowywanie odpowiednich informacji w arkuszach obserwacji;

b) w zakresie pkt.2 „c” opracowanie pisemne odpowiednich dokumentów (plany, programy)

c) w zakresie pkt. 2 „d” odnotowywanie faktu prowadzenia określonej formy pracy z danym dzieckiem w konkretnym, dniu np. na karcie monitorowania pracy wspomagającej - potwierdzone datą i podpisem nauczyciela;

d) W zakresie pkt. 2 „e” – opracowanie pisemne dokumentu wg wzoru MEN;

9. W zakresie zadań określonych w procedurze nauczyciele ściśle współpracują z rodzicami /opiekunami prawnymi/ dziecka, specjalistami z poradni psychologiczno – pedagogicznych lub innych w miarę potrzeb oraz w miarę bieżących potrzeb z dyrektorem, wicedyrektorem lub innymi nauczycielami.

10. Wszelkie obserwacje i badania psychologiczno – pedagogiczne dzieci oraz inne działania w zakresie diagnozowania osiągnięć rozwojowych dziecka, wspomagające jego rozwój prowadzone przez specjalistów z poradni psychologiczno – pedagogicznych na terenie przedszkola mogą być prowadzone po uzyskaniu pisemnej zgody rodzica /prawnego opiekuna/ na te działania oraz na przetwarzanie danych osobowych dziecka w celu realizacji zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej przez poradnie psychologiczno – pedagogiczne lub inne poradnie specjalistyczne.

11. W przypadku stwierdzenia przez nauczyciela, dyrektora lub specjalistę (psycholog, logopeda, pedagog itp.) działającego na terenie przedszkola, a także na prośbę rodzica/prawnego opiekuna dziecka potrzeby konsultacji specjalistycznej w sprawie dziecka na terenie poradni psychologiczno-pedagogicznej lub konsultacji ze specjalistą rodzica/prawnego opiekuna dziecka na terenie przedszkola, nauczyciel po ustaleniu terminu w kancelarii przedszkola przekazuje rodzicowi/prawnemu opiekunowi dziecka pisemną informację na ten temat. Informacja ta zawiera w szczególności: datę i godzinę konsultacji, rodzaj konsultacji, miejsce konsultacji, imię i nazwisko specjalisty. Informacja sporządzana jest w dwóch egzemplarzach, z których jeden po potwierdzeniu otrzymania przez rodzica pozostaje w dokumentacji przedszkolnej. Ponadto, w przypadku, gdy z inicjatywą konsultacji nie występuje rodzic /prawny opiekun dziecka, nauczyciel przekazuje rodzicowi informację na temat celu konsultacji.

12. Nauczyciele zobowiązani są do zachowania tajemnicy służbowej – wszelkie informacje dotyczące dziecka i jego rodziny mogą być wykorzystywane tylko i wyłącznie dla celów związanych ze statutową działalnością przedszkola: opiekuńczą, wychowawczą i dydaktyczną, w tym pomocą psychologiczno – pedagogiczną.

13. Wszelkie informacje dotyczące rozwoju dziecka, jego osiągnięć lub problemów mogą być przekazywane tylko rodzicom /prawnym opiekunom dziecka lub pracownikom poradni psychologiczno – pedagogicznych przez nauczycieli, dyrektora lub wicedyrektora.

14. Nauczyciele w każdej grupie w ciągu roku szkolnego gromadzą informacje pisemne na temat rozwoju dziecka a w szczególności arkusze obserwacji dziecka i arkusze diagnostyczne badania gotowości szkolnej dotyczące poziomu osiągnięć dziecka, a także inne materiały jak np.: kwestionariusze ankiety, wytwory pracy dziecka.

15. W przypadku zmiany nauczycieli w grupie dziecka lub jego przejścia do innej grupy, dotychczasowi nauczyciele-wychowawcy zobowiązani są do przekazania zgromadzonych na temat dziecka informacji i dokumentacji, o których mowa w pkt. 14 nauczycielowi aktualnie prowadzącemu grupę.

16. W przypadku zakończenia przez dziecko edukacji przedszkolnej nauczyciele przekazują dyrektorowi następującą zebraną dokumentację:

a) kopie „Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole”

b) karty obserwacji i arkusze diagnozy przedszkolnej z ostatniego roku pobytu dziecka przed pójściem do szkoły

c) w szczególnych przypadkach inne dokumenty określone przez dyrektora

17. W każdym przypadku na prośbę rodzica o pisemną informację na temat rozwoju i osiągnięć dziecka, nauczyciel, w porozumieniu z dyrektorem przedszkola, jest zobowiązany przekazać taką informacje w możliwie najkrótszym terminie (do 14 dni).

 

Procedura została pozytywnie zaopiniowana przez Radę Pedagogiczną - w dniu 28.10.2013r. Procedura została pozytywnie zaopiniowana przez Radę Rodziców w dniu 21.11.2013r.

Procedura badań osiagnięć edukacyjnych dzieci w przedszkolu została zatwierdzona w dniu 21.11.2013r