PROGRAM WYCHOWAWCZY

PRZEDSZKOLA  NR 1

 W ŁAPACH


Podstawa prawna:

 

•Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej

•Powszechna Deklaracja Praw Człowieka

•Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( tekst jednolity Dz. U.

z 2004r. Nr 256, poz. 2572  z późn. zm.)

•Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego

w poszczególnych typach szkół ( Dz. U. z 2009r. Nr 4, poz 17)

•Rozporządzenie ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnegoi programów  nauczania oraz dopuszczania do użytku podręczników ( Dz. U. Nr 89. poz. 730)

Program Wychowania Przedszkolnego „Nasze Przedszkole”

•Statut Przedszkola Nr 1 w Łapach

                  Celem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym. Jednym z priorytetowych zadań przedszkola wobec dziecka i jego domu rodzinnego jest m.in. wspieranie i stymulowanie jego rozwoju w sferze wychowawczej.

Ważne jest więc planowanie w pracy przedszkola działań zmierzających do zaspokojenia potrzeb dziecka, które wpływają na wychowanie dziecka, posiadającego poczucie własnej wartości. Podstawą powodzenia wszelkich działań wychowawczo-dydaktycznych nauczycieli i rodziców jest takt i kultura pedagogiczna. Dlatego należy pamiętać o tym, aby budzić wiarę dziecka we własne siły i możliwości, zachęcać do pokonywania trudności, okazywać mu szacunek i zaufanie, chwalić nawet za drobne osiągnięcia oraz powstrzymywać się od okazywania zniecierpliwienia.

T. Wujek tak pisze: "Przez wychowanie rozumie się całość wpływów i oddziaływań kształtujących rozwój człowieka i przygotowujących go do życia w społeczeństwie" . Dla współczesnej pedagogiki wychowanie to świadome, zamierzone i specyficzne działania osób ( wychowawców), których celem jest osiągnięcie względnie trwałych zmian w osobowości jednostki ( wychowanka).

              Program wychowawczy ma na celu poprawę jakości pracy edukacyjnej, uwzględnia potrzeby społeczności przedszkolnej: dzieci, rodziców i środowiska oraz pracowników. Integruje nauczycieli i rodziców w realizowaniu celów wychowawczych. Ma on za zadanie określać, jakimi wartościami kierujemy się w stosunku do naszego wychowanka, jego rodzica, jakie normy postępowania czy zachowania są pożądane, aby dziecko umiało funkcjonować w środowisku zgodnie z przyjętymi normami społecznymi.

              Program wychowawczy Przedszkola  Nr 1 w Łapach opracowany został  na bazie podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

Cele ogólne: (zadania przedszkola w zakresie wychowania)

- budowanie systemu wartości, w tym wychowanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się  w tym, co dobre ,a co złe ;

-kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek ;

-rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;

-kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej( do rodziny, grupy rówieśniczej i

 wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;

Osiągnięcie celów wychowania zawarte jest w następujących obszarach (cele szczegółowe wychowania):

1.Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi  i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.(1)

-obdarzanie uwagą dzieci i dorosłych ,aby rozumieć co mówią i czego oczekują; grzeczne zwracanie się do innych w domu ,przedszkolu, na ulicy;

-przestrzeganie reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej(stara się współdziałać w zabawie i w sytuacjach zadaniowych)oraz w świecie dorosłych;

- w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywać skutki swoich zachowań ;

-wie, że nie należy chwalić się bogactwem i dokuczać dzieciom ,które wychowują się w trudniejszych warunkach, a także ,że nie należy wyszydzać i szykanować innych

2.Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych.Wdrażanie dzieci do utrzymania ładu i porządku.(2)

- wie, że należy przestrzegać ustalonych zasad,

3.Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych (6)

- wie jak trzeba zachować się w sytuacjach zagrożenia i gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią poprosić,

4.Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt (12

- wie, że należy troszczyć się o rośliny i zwierzęta,

5.Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.(15)

- wie, jakiej jest narodowości, w jakim kraju mieszka,

- wie, że Polska należy do Unii Europejskiej,

- wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa,

Metody pracy z dzieckiem:

•Podające: opowiadanie, pogadanka, historyjka obrazkowa, wiersze, piosenki, praca

z obrazkiem.

•Aktywizujące: drama, pedagogika zabawy, P. Dennisona, W. Sherborne, A. M. Kniessów, K. Orffa, R. Labana, M. Bogdanowicz, E. Gruszczyk-Kolczyńskiej.

•Problemowe: gry dydaktyczne,  burza mózgów, inscenizacja, śniegowa kula                                                                                             

•Praktyczne: ćwiczenia, gry dydaktyczne, zabawy intelektualne.

Formy pracy :

-indywidualna,

-zespołowa,

-grupowa

Narzędzia za pomocą których sprawdzamy zdobyte wiadomości i umiejętności:

-Rozmowa z dziećmi, rodzicami i nauczycielami.

- Obserwacja.

-Karta standaryzacji.

-Prace plastyczne dzieci – wystawy.

-Mini  test.

Tematy i formy realizacji:

1.Systematyczne prowadzenie zajęć

-wzajemne poznanie się,

-doskonalenie umiejętności komunikowania się

-budowanie zaufania

-wzajemne poczucie własnej wartości

2.Organizowanie uroczystości grupowych

-integracja grupy,

-budowanie zaufania, kształcenie wrażliwości.

3.Systematyczna współpraca z dyrektorem przedszkola i nauczycielami

-wymiana informacji o ewentualnych niepokojących sygnałach

-wspólne planowanie działań zapobiegawczych.

   Warunki realizacji :

 Programem wychowawczym objęte są dzieci przedszkolne. Zadania wychowawcze realizowane będą w sposób ciągły przez wszystkich nauczycieli poprzez odpowiedni dobór metod i form pracy, literaturę, pomoce dydaktyczne oraz stosowanie środków wychowawczych wzmacniających pozytywne zachowania dzieci. Nauczyciele będą współpracować z rodziną dziecka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych. Dzieci  zaangażują się we wspólne tworzenie i przestrzeganie Kodeksu Przedszkolaka.  Pracownicy niepedagogiczni będą wspierać działania nauczycieli.

  Treści programowe:

Dzieci młodsze:(3i 4 letnie)

-rozpoznawanie i określanie swoich  stanów emocjonalnych w czasie zabaw i innych działań;

-uczestniczenie w działaniach pozwalają  na poznanie swoich  możliwości, współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek;

-poznanie wartości moralnych  poprzez doświadczanie na konkretnych przykładach (sytuacje dnia codziennego, zachowania bohaterów literackich) wybranych wartości moralnych,  np. : dobra, odwagi,

-podawanie  informacje na temat swojej rodziny, pełnienie ról społecznych np.: w toku zabaw tematycznych, dzielenie się informacjami na temat wydarzeń z życia rodziny;                                                                                                                                                      

-organizowanie świąt  o charakterze rodzinnym –uczestniczenie  w krótkim programie artystycznym;

-wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez wzajemne okazywanie sobie uczuć przez członków rodziny;

-współtworzenie  przyjaznej atmosfery w grupie poprzez poznawanie imion i nazwisk dzieci w grupie; przestrzeganie ustalonych umów ,zasad regulujących współżycie w grupie,

-rozwijanie relacji  pomiędzy dziećmi w zabawie, podejmowanie prób wspólnych zabaw; stosowanie form grzecznościowych  względem siebie ,a także osób dorosłych w każdej sytuacji (domu, przedszkolu, na ulicy);

-współdziałanie w grupie ,uczestniczenie  we wspólnych zabawach;

-komunikowanie się w grupie - mówią o swoich potrzebach ,odpowiadają na pytania, dzielą się swoimi przeżyciami;

-aktywnie uczestniczą w dbaniu o porządek i wystrój Sali -porządkują salę po skończonej zabawie, składają ubrania przed leżakowaniem, odkładają prace na wyznaczone miejsce,

-poznawanie swojej miejscowość (miasto, wieś);

-uczestniczenie  w spacerach, wycieczkach w pobliżu przedszkola,

-poznanie osób  pracujących  z najbliższego otoczenia ,poznawanie  czynności ,narzędzi, ubioru;

-rozwijanie  poczucia  przynależności  narodowej;

Dzieci starsze (5 i 6 latki):

-podawanie  informacji o sobie : adres ,cechy fizyczne; określanie swoich ulubionych potraw, formy wypoczynku;

-poznawanie swojego ciała poprzez zabawy ,rysowanie siebie ,dostrzeganie zmiany zachodzące pod wpływem upływającego  czasu; dostrzeganie swojej niepowtarzalność ,a także niepowtarzalność innych, szanowani  jej;

-samodzielne wykonywanie czynności samoobsługowych;

-rozpoznawanie i określanie swoich stanów emocjonalnych  w czasie zabaw i innych działań ; określanie sytuacji  wywołujących różne emocje, np. :radość, złość, smutek, strach radzenie ;sobie z emocjami poprzez udział w zabawach, rozmowach, słuchaniu wybranych utworów z literatury  ; stosowanie technik i metod pozwalających przezwyciężyć negatywne emocje powstałe w  wyniku przeżytych porażek  i sytuacji stresowych, np.  technik relaksacyjnych, muzykoterapii, metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne,

- uczestniczenie  w  działaniach pozwalających na poznanie swoich możliwości : prezentuje własne wyrobów, dokonywanie  samooceny ich wykonania ; współdecydowanie  o sposobie wykonania danej czynności; wykazywanie  inicjatywy  w sytuacjach nowych, nieznanych ; samodzielne wykonywanie  różnych  czynności rozwijających  poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie ; uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywanie skutków, zachowań ,zwrócenie uwagi na konsekwencje wynikające z danego wyboru; szukanie kompromisu w spornych sprawach ; wykorzystuje sytuacje dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;

-poznanie wartości moralnych : dążenie do zrozumienia i przeżywania wartości moralnych, takich jak : dobro, szacunek, uczciwość, odpowiedzialność, odwaga, sprawiedliwość, szczęście, piękno…;wskazuje przeciwieństwa poznanych wartości, np. : zło, nieuczciwość, kłamstwo, zwrócenie uwagi na ich nieakceptowanie społeczne,

-podawanie informacji na temat swojej rodziny: jakie zawody wykonują rodzice ,czym się zajmują; opisują wygląd rodziców, dostrzegają ich charakterystyczne cechy (wygląd, charakter); określa czynności  domowników: podaje powiazania  między członkami rodziny; wyjaśniają wieloznaczność słowa „dom” ; dzielą się wiadomościami  na temat życia w rodzinie np. :sposobu wspólnego spędzania czasu, pojawienia się nowego potomka;

-organizowanie świąt o charakterze rodzinnym :przygotowywanie programu artystycznego, wykonywanie upominków, wspólna zabawa z przybyłymi gośćmi; kultywowanie tradycji ,zwyczajów rodzinnych ;szanowanie domowników ,ich przyzwyczajeń ,nie przeszkadzanie im w wypoczynku, pracy; wzajemne okazywanie sobie uczuć ,mówienie o nich-tworzenie wzajemnych relacji opartych na szacunku, akceptacji i miłości; szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach,;

-współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie ;przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;

- rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji; dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich; pomaganie kolegom w sytuacjach wywołujących smutek ; szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności; pomaganie młodszym, nieśmiałym, niepełnosprawnym ,akceptowanie ich inności; dostrzeganie i akceptowanie potrzeb ludzi o szczególnie wyjątkowych zdolnościach ;przygotowywanie uroczystości z okazji urodzin dzieci z grupy, pamiętanie o nieobecnych, np. z powodu choroby; współdziałanie podczas zabawy, gier, tańców integracyjnych; unikanie zachowań  agresywnych, powstrzymanie się przed nimi ,dążenie do kompromisu ;unikanie chwalenia się bogactwem (wskazanie na skromność jako pożądaną cechę charakteru);unikanie wzajemnego wyszydzania i szykanowania; wspólne rozwiązywanie powstałych problemów, nawet  w sposób niekonwencjonalny; ocenianie własnego zachowania , działania względem innych ,a także zachowania innych względem nas;

-współdziałanie w grupie: uczestniczenie we wspólnych zabawach, np.: ruchowych ,prowadzonych metodą R. Labana, W. Sherborne ; wspólne wykonywanie prac plastycznych, układanie gier matematycznych, organizowanie zabaw twórczych, np. tworzenie scenek z wykorzystaniem pantomimy, dramy ;wspólne planowanie i przygotowanie uroczystości na terenie przedszkola i poza nim;

-komunikowanie się w grupie: dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, sytuacji; odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań, pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego; zwrócenie uwagi na niewerbalne sposoby porozumiewania się;

-aktywne uczestnictwo w dbaniu o porządek i wystrój sali zajęć ;pełnienie dyżurów; porządkowanie po sobie miejsca zabaw, pracy i spożywania posiłków; uczestniczenie w tworzeniu dekoracji, wzbogacanie kącika przyrody ,tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań;

-poznawanie swojej miejscowości: nazywanie swojej miejscowości ,poznawanie jej historii, ważniejszych instytucji, zabytków i miejsc; podawanie adresu zamieszkania ,adresu przedszkola; poznawanie legend, opowieści związanych ze swoją miejscowością, regionem,;

-spacery, wycieczki po swojej miejscowości, swoim regionie;

-poznanie osób pracujących w bliskim otoczeniu przedszkola;

-rozwijanie poczucia przynależności narodowej,

-zainteresowanie Unia Europejską,

-poznawanie świata; poznawanie zwyczajów ludzi różnych ras, szanowanie odrębności narodowej, etnicznej, językowej, zwrócenie uwagi na równe prawa wszystkich ludzi;

-uczestniczenie w zabawach rozwijających :aktywność badawczą ,umiejętność rozwiązywania problemów, poznawania samego siebie,

-nabywanie właściwego stosunku doi ludzi niewidomych, głuchoniemych u których zaburzone są pewne zmysły,

-ochrona przyrody ,poznanie sposobów dbania o środowisko,

-udział w przedstawieniach teatralnych -odszukiwanie w wybranych utworach wartości takich jak: dobro, piękno, sprawiedliwość, prawda;

-ocenianie zachowań bohaterów :bohater pozytywny ,bohater negatywny,

-właściwe korzystanie ze środków transportu,

-niehałasowanie przy ludziach chorych, starszych,

--wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy,

-uświadomienie niebezpieczeństw wynikających z nieprzestrzegania zakazów, przewidywanie skutków wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowań,

-poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu :nieoddalanie się od rodziców(opiekunów),bawienie się w miejscach niedozwolonych,np.:przy ruchliwej ulicy, na zamarzniętym stawie, zabaw różnymi źródłami ognia, które mogą być przyczyną pożaru; wpuszczania do mieszkań obcych ludzi pod nieobecność rodziców; rozmawianie z obcymi ludźmi, odchodzenia z nimi,

-sygnalizowanie potrzeby pomocy w sytuacjach zagrożenia osobom, które mogą tej pomocy udzielić

Oczekiwane efekty aktywności dziecka ;

-podaje swoje dane osobowe,

-swobodnie wypowiada się na temat swojej rodziny,

-zna zakres swoich obowiązków w domu rodzinnym,

-przejawia samodzielność w czynnościach samoobsługowych i organizowaniu swobodnej działalności stosownie do swoich możliwości rozwojowych,

-wykazuje inicjatywę w działaniu,

-uzasadnia swoje postepowanie,

-nazywa swoje emocje,

-umiejętnie pokonuje trudności ,radzi sobie z porażkami i stresem,

-określa wartości na zasadzie przeciwieństw,np.:dobro- zło, piękno-brzydota itd.; próbuje uzasadnić swoje odczucia,

-zna zasady ustalone w przedszkolu, stara się je przestrzegać,

- swobodnie porozumiewa się z dorosłymi osobami i rówieśnikami,

-określa odrębność innych względem siebie,

-jest zdolne do kompromisów,

-akceptuje potrzeby dzieci o zróżnicowanych potrzebach fizycznych i intelektualnych,

-chętnie podejmuje działania zbiorowe ,czuje się współodpowiedzialne za uzyskany wynik,

-wykazuje zainteresowanie wiedzą o miejscu zamieszkania, Polsce, Unii Europejskiej, świecie  i wszechświecie,

-pełni swoją rolę jako dziecko w życiu społecznym,

-dąży do organizowania i przekształcania rzeczywistości społeczno-kulturowej według własnych pomysłów,

-samodzielnie iniciuje zabawę zgodnie z własnymi pomysłami,

-twórczo podchodzi do problemów pojawiających się w zabawach,

- chętnie mówi o swoich zainteresowaniach,

-poznaje upodobania innych osób,

-korzysta w zabawach z pomysłów dzieci uzdolnionych,

-rozumie znaczenie poszczególnych zmysłów w poznawaniu otaczającej rzeczywistości,

-zna główne zagrożenia  dla środowiska przyrodniczego ,rozumie konieczność jego ochrony,

-jest wrażliwe na piękno otaczającej je rzeczywistości,

-wyraża swoje potrzeby ,emocje ,uzdolnienia podczas śpiewu, tańca ,gry na instrumentach,

-chętnie podejmuje działania plastyczno-konstrukcyjne, w których przejawia swoje upodobania,

-wyraża własne refleksje na temat obejrzanych przedstawień teatralnych, filmów,

-przestrzega zasad obowiązujących w zabawach, grach ruchowych,

-rozumie potrzebę ruchu dla prawidłowego funkcjonowania organizmu,

-rozumie zasady sportowej rywalizacji,

-zna zasady dbałości o zdrowie, przestrzega ich,

-rozumie potrzebę dbałości o bezpieczne, sprzyjające zdrowiu otoczenie,

-zna zasady bezpieczeństwa przestrzega ich,

-jest wrażliwe na problemy ludzi niepełnosprawnych fizycznie, chorych ,cierpiących.

Diagnoza:

 – „Arkusz badania gotowości szkolnej” zawarty w programie „Nasze Przedszkole ”M .Kwaśniewskiej, W .Żaby-Żabińskiej,

- długotrwała obserwacja nauczyciela ukierunkowana na: stosunek do norm ,podporzadkowanie, stosunek do dorosłych ,stosunek do rówieśników, współpraca z rówieśnikami, rozstanie z opiekunem ,kontrola emocji, reakcja na trudności dojrzałość emocjonalna.

  ZADANIA  WYCHOWAWCZE  NAUCZYCIELI  :

1.Informowanie rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w przedszkolu.

2.Kształtowanie postawy wychowanków zgodnie z normami określonymi w podstawie programowej i programie wychowawczym przedszkola.

3.Przekazywanie rodzicom informacji o  sukcesach i kłopotach ich dziecka a także włączanie do wspierania osiągnieć rozwojowych dzieci , łagodzenie  trudności,  na jakie natrafiają.

4.Ścisła współpraca z  rodziną  dziecka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.

5.Zachęcanie rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola np. wspólna organizacja wydarzenia w którym biorą udział dzieci.

6.Poznanie oczekiwań rodziców względem przedszkola.

7.Poznanie środowiska wychowawczego wychowanka.

8.Tworzenie bezpiecznych warunków sprzyjających zabawie oraz nauce ,warunkujących zdrowie fizyczne oraz psychiczne dziecka.

9.Poszerzanie swoich kompetencji wychowawczych, wspieranie swoich działań w ramach pracy zespołów samokształceniowych WDN.

10. Stosowanie metod wychowawczych wzmacniających pozytywnie zachowania i eliminujących zachowania negatywne.

ZADANIA WYCHOWAWCZE RODZICÓW:

1.Współdziała z nauczycielem w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych i utrwalenia efektów pracy wychowawczej.

2.Zapoznaje się z treściami ogłoszeń zamieszczonych w „Kącikach dla rodziców i na stronie internetowej przedszkola”.

3.Interesuje się osiągnieciami i niepowodzeniami dziecka, wspomaga je w razie niepowodzeń ,informuje nauczyciela o zmianach zachowania dziecka – pozytywnych i negatywnych .

4.Przestrzega statutu przedszkola.

5.Angażuje się w prace społeczne na rzecz przedszkola , grupy.

6.Dostarcza informacji o dziecku, współpracuje z nauczycielem.

7.Angazuje się w działania proponowane przez przedszkole w celu usprawnienia swoich kompetencji wychowawczych.

8.Respektuje uchwały Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców.

ZASADY ZACHOWAŃ OBOWIAZUJĄCE W PRZEDSZKOLU .

Zawarte w programie treści stanowią system wartości, które zostały ujęte w zasady z określonymi przez przedszkole normami postępowania  

WARTOŚCI  ZASADY  I  NORMY  POSTĘPOWANIA

WARTOŚĆ: KULTURA BYCIA

ZASADA:BĄDŹ KULTURALNY

NORMY POSTĘPOWANIA:

1.Używaj form grzecznościowych: ”proszę” ,”dziękuję”, ”przepraszam”.

2.Stosuj zasadę „Dziewczynka ma pierwszeństwo”.

3.Okazuj szacunek dorosłym(osobom starszym).

4.Bądż serdeczny dla innych (kolegów i dorosłych).

WARTOŚĆ : BEZPIECZEŃSTWO

ZASADA: JESTEM BEZPIECZNY

NORMY POSTĘPOWANIA:

1.Akceptujemy ciebie takiego, jakim jesteś.

2.Dziel się swoimi wątpliwościami.

3.Okazuj swoje uczucia innym.

4.Dostrzegaj sytuacje zagrażające bezpieczeństwu twojemu i innych.

5.Powiedz,czego się boisz.

6.Zawsze będziesz wysłuchany.

7.Mów o  swoich uczuciach(odczuciach).

WARTOŚĆ : ZDROWIE

ZASADA: DBAJ O SWOJE ZDROWIE.

NORMY POSTEPOWANIA:

1.Nie krzycz, mów umiarkowanym głosem.

2.Bierz udział w zabawach ruchowych, spacerach, wycieczkach(przebywaj na świeżym powietrzu).

3.Hartuj swój organizm.

4.Ubieraj się stosownie do pory roku.

5.Zjadaj przygotowane dla ciebie posiłki.

6.Muj ręce przed posiłkami i po wyjściu z toalety.

7.Zasłaniaj usta przy kichaniu i kasłaniu.

WARTOŚĆ: WSPÓŁŻYCIE W GRUPIE RÓWIESNICZEJ

ZASADA: KONTROLUJ SWOJE ZACHOWANIE

NORMY POSTĘPOWANIA

1.Wyrazaj swoje emocje w sposób dla nas zrozumiały.

2.Zwróć  się z problemem do nauczyciela.

3.Nie obrażaj się.

4.Nie bądź agresywny.

5.Baw się tak ,aby nie przeszkadzać innym.

6.Pamiętaj o konsekwencjach swojego działania.

WARTOŚĆ : BĄDŹ KOLEŻEŃSKI

NORMY POSTEPOWANIA:

1.Akceptuj samego siebie.

2.Nie wyśmiewaj się z kolegi ,koleżanki.

3.Szanuj opinie i poglądy innych.

4.Nie ulegaj osobistym uprzedzeniom.

5.Słuchaj, co mówią inni.

6.Nie wyrządzaj krzywdy innym.

7.Pomagaj młodszym, mniej sprawnym.

8.Dziel się z innymi tym co masz.

 STOSOWANE W PRZEDSZKOLU NAGRODY

1.Pochwała indywidualna.                                                                                                                        

2.Pochwała przed cała grupą.

3.Pochwała przed rodzicami.

4.Oklaski.

5.Nagrodzenie-nalepką,znaczkiem,emblematem.

6.Przydział funkcji.

7.Pochwała przed społecznością przedszkolną.

ŚRODKI ZARADCZE STOSOWANE W PRZYPADKU NIEPRZESTRZEGANIA USTALONYCH ZASAD

1.Upomnienie ustne -wyjaśnianie, tłumaczenie.

2.Chwilowe odsunięcie od zabawy.

3.Czasowe odebranie przydzielonej funkcji.

4.Poinformowanie rodziców o zachowaniu.

Ewaluacja

1. Ewaluacji programu wychowawczego dokonuje się na półrocznej i rocznej radzie  pedagogicznej

2. W ewaluacji uwzględnia się opinię wychowanków, rodziców, nauczycieli, pracowników  przedszkola, wytwory dzieci

3. Sposoby ewaluacji:

a) analiza dokumentów:

-  Program wychowawczy,

-  Księga protokołów rady pedagogicznej

-  plany miesięczne poszczególnych grup,

-  arkusze obserwacji, dzienniki

b) ankiety,

c) wytwory dzieci: prace plastyczne, wystawy

d)mini testy,

e)arkusze badania gotowości szkolnej.

 

                                                                          ANEKS

 

Kodeks wzorowego przedszkolaka.

•Wspólnie i zgodnie bawię się z dziećmi.

•Potrafię czekać na swoja kolej podczas działalności zabawowej i edukacyjnej.

•Szanuję własność cudzą i współną.

•Wiem, że praca innych jest trudem, który należy szanować i tego samego oczekuję   od innych.

•Do zabawy biorę tylko te zabawki, którymi teraz będę się bawić, a po skończonej zabawie odłożę je na miejsce.

•Bawię się tak, aby nie powodować zagrożenia i przykrości innym.

•Pomagam innym młodszym i mniej sprawnym kolegom.

•Próbuję samodzielnie rozwiązywać sytuacje problemowe zgodnie z ogólnie przyjętymi normami.

•Stosuje formy grzecznościowe: proszę, dziękuję, przepraszam itp.

•Wiem, że w przedszkolu jestem po to, aby zdobyć wiedzę i umiejętności  potrzebne mi w szkole.

Dziecko w przedszkolu:

-Nie rozrabia i nie psoci.

-Nie bije się i nie kopie kolegów.

-Nie popycha i nie gryzie.

-Nie kłóci się z kolegami i nie przezywa innych.

-Nie mówi brzydkich słów.

-Nie wychodzi z Sali bez pozwolenia pani.

-Nie biega po Sali i nie krzyczy.

-Nie pluje i nie pokazuje języka.

-Nie niszczy zabawek i innych prac dzieci.

-Nie zabiera zabawek innym dzieciom.

-Nie rozrzuca zabawek po Sali.

-Nie obraza się.

-Nie kłamie.

- Nie chwali się swoim bogactwem.

- Nie szykanuje innych.

Dziecko:

-Zgodnie bawi się ze wszystkimi dziećmi.

-Zachowuje się w sposób bezpieczny dla siebie i innych.

-Właściwie zachowuje się na placu zabaw.

-Uważnie słucha i wykonuje polecenia pani.

-Kulturalnie odnosi się do dorosłych i innych dzieci.

-Używa słów :proszę ,dziękuję ,przepraszam.

-Jest uprzejme w stosunku do innych.

-Uśmiecha się do innych dzieci.

-Sprząta po sobie zabawki i o nie dba.

-Dzieli się zabawkami z innymi dziećmi.

-Chętnie bierze udział w zajęciach i zabawach.

-Pomaga innym dzieciom.

-Kulturalnie zjada posiłki.

-We właściwy sposób korzysta z toalety.

-Jest koleżeńskie ,uczynne, miłe, grzeczne, uśmiechnięte, wesołe.

 Zasady zachowań obowiązujące w  przedszkolu:

Ustalone zostały zasady- normy zachowań  dla wszystkich dzieci

w przedszkolu  dotyczące one:

•zachowania podczas posiłków,

•zachowania w łazience,

•zachowania w szatni,

•zachowania w sali,

•zachowania podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym,

•zachowania podczas wycieczek i spacerów,

•zachowania podczas imprez i uroczystości.

Zasady  zachowań obowiązujące podczas spożywania posiłków:

- prosto  siedzimy przy stole, lekko pochylamy się nad talerzem

- jemy w ciszy,

- jemy kulturalnie, powoli,

- sztućcami posługujemy się bezpiecznie i kulturalnie,

- po skończonym posiłku wycieramy usta serwetką,

- odchodząc od stołu, cicho wstajemy , zasuwamy krzesło i mówimy „dziękuję”.

.Reguły zachowań w łazience

a)      mycie rąk ( przed i po posiłku, po wyjściu z toalety, przed oglądaniem książek)

- podwijamy rękawy,

- moczymy ręce, namydlamy  ręce, płuczemy,

- otrząsamy ręce nad zlewem,

- wycieramy dłonie w swój ręcznik,

b)     pielęgnacja zębów

- do kubka wlewamy letnią wodę ,płuczemy usta

- na szczotkę wyciskamy pastę,

- myjemy zęby okrężnymi ruchami,

- kilkakrotnie płuczemy jamę ustną wodą,

- wkładamy szczoteczkę do kubka do góry włosiem, zakładamy osłonkę

- kubek ze szczotką ustawiamy w wyznaczonym miejscu..

c)      higiena potrzeb fizjologicznych

- korzystamy z toalety wyłącznie pojedynczo,

- zawsze po sobie spłukujemy toaletę,

- myjemy ręce po wyjściu z toalety.

.Reguły zachowań w szatni

- starannie wkładamy swoją odzież i buty,

- pamiętamy o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem,

- po powrocie, przed wejściem do budynku  otrzepujemy buty i je wycieramy o wycieraczkę,

- przy rozbieraniu pamiętamy o kolejności zdejmowania odzieży,

- starannie składamy odzież i odkładamy na swoją półkę, wieszak

- pamiętamy, aby pomagać kolegom, którzy potrzebują pomocy.

.Reguły zachowań w sali

- nie biegamy,

- dzielimy się wszystkim,

- mówimy umiarkowanym głosem,

- gramy uczciwie,

- nie bijemy innych,

- sprzątamy po sobie,

- nie niszczymy zabawek,

- używamy zwrotów grzecznościowych.

 .Zasady  zachowań podczas pobytu na placu przedszkolnym

- bezpiecznie korzystamy z urządzeń,

- nie popychamy innych,

- nie bijemy się,

- pomagamy młodszym kolegom,

- nie oddalamy się z terenu ogrodu,

- słuchamy poleceń nauczyciela.

.Zasady zachowań podczas wycieczek i spacerów

- idziemy kolejno parami, nauczyciel  idzie pierwszy,

 - nie popychamy się, nie oddalamy,

- uważnie słuchamy,

- przestrzegamy zasad ruchu drogowego.

    Zasady zachowań obowiązujące podczas imprez , uroczystości, spotkań itp.

- zajmujemy wyznaczone miejsce,

- witamy się z gośćmi ,

- uważnie słuchamy,

-nagradzamy brawami,

- żegnamy się z gośćmi,

- wychodzimy w ustalonej kolejności.

Kodeks małego patrioty

•Znam członków swojej rodziny.

•Znam nazwę swojej miejscowości i uczestniczę w jej życiu.

•Szanuję kulturę i tradycje narodowe.

•Wiem, że mieszkam w Polsce i jestem Polakiem.

•Znam hymn Polski i szanuję znaki narodowe.

•Wiem, że Polska należy do Unii Europejskiej.

•Wiem, ze wszyscy ludzie mają te same prawa.

Kodeks małego ekologa

•Nie  łamię gałęzi drzew i nie  depczę trawników.

•Nie  śmiecę.

•Nie  męczę zwierząt.

•Sadzę drzewa i krzewy.

•Opiekuję się zwierzętami.

•Zwracam uwagę tym, którzy czynią krzywdę przyrodzie.

•Rozpoznaję zagrożenia dla środowiska przyrodniczego.

(opracowała H.Dąbrowska)