Tutaj powinien być opis

Projekt edukacyjny „CHLEB” w grupie – Bratki.

Projekt metodą projektu realizowaliśmy w grudniu i listopadzie  2019 roku. Rozpoczęliśmy od opracowania mapy myśli, metodą burzy mózgów, na temat: „Co wiemy o chlebie?” oraz „Czego chcemy się dowiedzieć?”. Zapisywaliśmy swobodne wypowiedzi dzieci  o chlebie: z czego się go robi, z czym im się kojarzy, jakie znają rodzaje pieczywa, czy w ich domu zjada się chleb, jaki?  W oparciu o naturalne eksponaty mogliśmy porównać wygląd kłosów i ziaren wybranych  gatunków zbóż: żyta, pszenicy, jęczmienia i owsa. Dowiedzieliśmy się „Skąd się bierze mąka”. Omówiliśmy dawne  i współczesne sposoby pozyskiwania mąki. Dzieci miały możliwość zemleć ziarno w moździerzu lub w młynku. Zorganizowaliśmy kącik tematyczny „CHLEB’’, który systematycznie wzbogacaliśmy o nowe eksponaty. Dzieci w każdej chwili mogły obejrzeć: różne rodzaje chleba, ziarna zbóż, kasze, płatki  a  także młynek, moździerz. Towarzyszyły nam ilustracje, zdjęcia i książki związane z tematem chleba. Ilustrowaliśmy historyjką obrazkową związaną z  opowiadaniem Cz. Janczarskiego „Jak powstaje chleb”.  Później dzieci własnymi słowami opowiedziały historyjkę „Od ziarenka do bochenka”. Śpiewaliśmy i tańczyliśmy do piosenek: Zasiali górale”, „O czarnym baranie’, „Mało nas”. Omawiana literatura, piosenki i tańce przybliżyły  naszym przedszkolakom pracę: rolnika, młynarza i piekarza dzięki którym mamy smaczny, zdrowy i pachnący chleb. Poznaliśmy miejsce chleba w „Piramidzie Zdrowego Żywienia”, ważnego ogniwa zbilansowanej i zdrowej diety każdego człowieka. Odbyła się degustacja różnych rodzajów chleba połączona z samodzielnym wykonywaniem kanapek. Przedszkolaki zgodnie stwierdziły że najsmaczniejsze kanapki to te z pieczywem pełnoziarnistym. „Wypiekaliśmy” z masy solnej bułki, chałki, chlebki i rogale. Wykonaliśmy na kartkach „mączne obrazki”. Przy tej okazji poznawaliśmy składniki potrzebne do wypieku chleba oraz przepis na dobry i  smaczny chleb. Podsumowaniem projektu było zajęcie otwarte z udziałem rodziców : „CHLEB”.

Zrealizowany  Projekt edukacyjny poszerzył  wiedzę  wychowanków  na temat dawnych i nowoczesnych technologii produkcji chleba, oraz jej etapów.  Dzieci poznały  podstawowe gatunki zbóż oraz właściwości mąki i rodzaje pieczywa. Pogłębiła się świadomość przedszkolaków na temat zdrowotnych właściwości chleba, szczególnie razowego i żytniego. Dzieciom bardzo podobały się zajęcia i zabawy realizowane metodą projektu. Dowiedziały się jak ciężka i odpowiedzialna jest praca ludzi dzięki którym mamy zawsze na stole chleb. Rozwijaliśmy zachowania prozdrowotne oraz szacunek dla chleba i pracy ludzi.