
Innowacja pedagogiczna „Gramy zmysłami”
W tym roku w grupie IV „Różyczki” będzie realizowana innowacja pedagogiczna o charakterze metodycznym i programowym. Zajęcia będą prowadzone zgodnie z harmonogramem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego pt. „Gramy zmysłami” oraz zostały poszerzone o dodatkowe zadanie w każdym miesiącu. Opracowana innowacja ma na celu realizację podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025 tj. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Innowacja ukierunkowana jest też przede wszystkim na działania, które pozwolą w sposób niekonwencjonalny poznawać i wyrażać podstawowe emocje tj. radość, smutek, złość, strach, zdziwienie, które w tym roku szkolnym w naszej placówce są priorytetem działań z obszaru Promocji Zdrowia. Zajęcia będą realizowane od października do kwietnia dwa razy w miesiącu w ramach zajęć dodatkowych.
Cele innowacji:
-
- poszerzanie i wzbogacanie wiedzy na temat integracji sensorycznej i zmysłów;
-
- wielozmysłowe postrzeganie świata przez dzieci;
-
- tworzenie możliwości odbierania nowych bodźców;
-
- stymulacja zmysłu: wzroku, węchu, smaku, słuchu, dotyku;
-
- poznawanie emocji za pomocą wykonywanych zadań sensorycznych;
-
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania swoich uczuć;
-
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami;
-
- uwrażliwianie na potrzeby swoje i innych;
-
- poszerzanie doświadczeń wzrokowych;
-
- poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowej
-
- rozwijanie umiejętności współpracy;
-
- rozbudzenie kreatywności w realizacji zadań;
-
- stymulowanie wszystkich zmysłów w trakcie zabaw i sytuacji edukacyjnych;
Przewidziane efekty jakie zostaną osiągnięte po zrealizowaniu innowacji:
Dziecko:
-
postrzega świat wszystkimi zmysłami;
-
poznaje i utrwala nazwy podstawowych emocji (radość, złość, smutek, zdziwienie, strach) za pomocą wykonywanych sensorycznych zadań;
-
rozpoznaje i nazywa swoje uczucia;
-
radzi sobie ze swoimi emocjami;
-
jest wrażliwe na potrzeby swoje i innych;
-
ma lepszą precyzyjność ruchów i rozwiniętą wrażliwość dotykową
-
współpracuje z dziećmi w trakcie wykonywanych zadań;
-
zdobywa nowe doświadczenia;
-
jest kreatywne podczas realizacji różnych działań;
-
zaspokaja swoją ciekawość i czerpie radość z wykonywanych eksperymentów
Podczas trwania innowacji na stronie internetowej przedszkola będą zamieszczane zdjęcia z zadań wykonywanych w każdym miesiącu.
Magdalena Sankowska
Październikowe zadanie wykonane przez grupę „Różyczki” w ramach zajęć innowacyjnych to: „Sensoryczne obrazy” oraz „Sensoryczna radość”