ZAJĘCIA METODĄ M. MONTESSORI

Zdjęcie

Zajęcia metodą M. Montessori prowadzone są w grupie IV 5 latków w godzinach popołudniowych raz w tygodniu.

Nauczyciele prowadzący: U. Płońska, E. Rząca

Celem tej metody jest przygotowanie dzieci do samodzielnego, aktywnego i świadomego życia w otaczającym świecie. Do osiągnięcia tego celu dzieci potrzebują przygotowanego otoczenia – miejsca w którym mogą zaangażować ręce, umysł, zmysły, gdzie mają do dyspozycji atrakcyjne, motywujące, kompletne i gotowe do pracy materiały i zadania. Nauka opiera się na specjalnie opracowanych pomocach edukacyjno – rozwojowych, uporządkowanych tematycznie. Dzieci same wybierają z czym chcą w danej chwili pracować i ile czasu temu poświęcić.

Materiał rozwojowy podzielony jest na pięć kategorii :

1. materiał do ćwiczeń praktycznego życia

2. materiał do rozwijania zmysłów

3. materiał do nauki językowej

4. materiał do nauki matematyki

5. materiał do edukacji kosmicznej 

Materiał do ćwiczeń praktycznego życia - związany jest z troską o siebie i otoczenie. Pozwala na zdobycie niezależności i wdraża dzieci do samokontroli. Uczy koncentracji i pomaga kształtować nawyki związane z przygotowaniem miejsca pracy i utrzymywaniem porządku.   Materiał do rozwijania zmysłów - służy wszechstronnemu kształceniu zmysłów. Dzieci poprzez ćwiczenia z nim doświadczają różnorodności rozmiarów (wielkość, długość, grubość ), kształtów, kolorów, faktur, wag, zapachów, smaków, i ich powiązań. Poznają wiele pojęć związanych z doznaniami płynącymi przez zmysły, uczą się je nazywać i różnicować. Wyrabiają w sobie świadomość istnienia ładu i harmonii w otoczeniu.    Materiał do nauki językowej - służy poznawaniu mowy i słowa pisanego. Wzbogaca słownictwo dzieci, uczy właściwego używania języka mówionego. Pozwala na naukę czytania i pisania. Rozbudza zainteresowanie słowem, a także pozwala na właściwe kształtowanie pracy dłoni przy pisaniu.   Materiał do nauki matematyki - pozwala na właściwe i zgodne z indywidualnym tempem rozwoju dziecka przechodzenie od konkretu do abstrakcji. Daje możliwość poznania arytmetyki i geometrii, istoty działań i zależności w systemie dziesiętnym   Materiał do edukacji kosmicznej - wprowadza dzieci w dziedziny biologii, geografii, astronomii, historii i inne dziedziny wiedzy. Pomaga dzieciom zrozumieć i poznać świat, którego są częścią. Wychodzi od ogółu do szczegółu, dając najpierw ogląd całości ( np. pojęcie ląd – woda ) i stopniowo przechodząc do informacji szczegółowych (np. półwyspy czy jeziora na mapie Polski ). Daje szeroko rozumianą wiedzę o świecie i zjawiskach w nim zachodzących, budując poczucie bycia jego ważną częścią i ponoszenia za niego odpowiedzialności. 

Zdjęcie Zdjęcie