kodowanie

Założeniem wprowadzenia innowacji jest rozwijanie u dzieci przedszkolnych w wieku 3 - 6 lat umiejętności logicznego myślenia, kształtowania wyobraźni przestrzennej oraz wprowadzenia młodego człowieka w cyfrowy świat, szczególnie w świat związany
z programowaniem, a także upowszechnianie wiedzy na temat bezpiecznego korzystania z nowoczesnych technologii. W czasie trwania innowacji dzieci będą rozwijać podstawowe funkcje poznawcze takie jak: pamięć, koncentracja uwagi, analiza, synteza wzrokowa i słuchowa oraz koordynacja ruchowa.

Technologie komputerowe odgrywają coraz większe znaczenie
w życiu nowoczesnych społeczeństw, a programowanie staje się umiejętnością, która pozwoli dzieciom na odnalezienie się w tej nowej rzeczywistości. Naukę programowania powinno się rozpocząć już od najmłodszych lat, kiedy to dziecko odznacza się największą ciekawością świata, jest spragnione odkrywania, zmieniania i budowania. Włączenie programowania do edukacji przedszkolnej pozwoli na lepsze nabycie przez uczniów umiejętności kreatywnego, świadomego i bezpiecznego wykorzystania technologii w realizacji własnych pomysłów
i rozwiązywaniu problemów.

Celem tego programu jest przygotowanie przedszkolaków do kreatywnego i świadomego korzystania z technologii cyfrowych poprzez szereg zabaw edukacyjnych, w które włączone są elementy nauki programowania.

Cele ogólne:

-       kształtowanie umiejętności samodzielnego programowania

-       rozbudzanie inwencji twórczej i kreatywności

-      przygotowanie do edukacji szkolnej (umiejętności matematyczne, podstawy pisania, czytania)

-  wykorzystywanie nowoczesnych technologii dla podnoszenia kompetencji matematycznych

Cele szczegółowe:

-       rozwój spostrzegawczości, wyobraźni, kojarzenia i logicznego myślenia

-       rozwój manualny oraz wzrokowo – ruchowy zwłaszcza motoryka mała

-      doskonalenie orientacji przestrzennej

-      kształtowanie umiejętności społecznych i kompetencji miękkich (współpraca w parach, w grupie)

-       trening pamięci

-      zabawa rozrywka, relaks poprzez gry edukacyjne, słuchanie słuchowisk, oglądanie filmów i bajek

-       bezpieczne korzystanie ze współczesnych rozwiązań technologii informacyjnych

-       rozumienie sensu kodowania i dekodowania informacji, odczytywanie uproszczonych rysunków, piktogramów, znaków informacyjnych

Na zrealizowanie treści zawartych w Programie czas poświęcać będziemy dwa razy w miesiącu po 30 minut w grupie VIII 5-latków (tulipanki) zgodne z aktualną tematyką zajęć.

 

Agata Kamińska

Mirosława Domaszewska